چیلر چیست

 از چیلر تحت عنوان سیستم‌های سرمایشی میتوان اسم برد. به‌کارگیری از چیلر در سیستم‌های برودتی صنعت‌های گوناگون، اعم از پالایشگاه‌ها و یخچال‌ها تا دستگاه‌های تهویه مطبوع توسعه یافته می‌باشد. به همین علت بررسی‌های متعددی روی سیکل‌های ترمودینامیک آن ها انجام یافته که سبب به‌وجود آمدن تنوع در آنها شده‌است. اکنون از اشکال گوناگون چیلر در صنعت به‌کارگیری می‌گردد. با دقت به ویژگی‌های اشکال چیلرها، به‌کارگیری درست و بجا از آنها حائز اهمیت متعددی است، به‌این دلیل بایستی این گستره را به‌خوبی شناخت و بر خصوصیات و معایب هرکدام دانایی یافت تا توانست با دقت به نیازهای پروژه، شایسته‌ترین گزینش را داشت. اشری برای گزینش درست چیلرها توصیه‌هایی دارد که مستلزم بازنگری و کامل شدن برای وضعیت موجود در صنعت کشور ایران است. به این خواسته نخست لازم می‌باشد، چیلرها را دسته‌بندی کرده و بعد از آن به بررسی پیشنهادات اشری پرداخته گردد.

صنابع برودتی حرارتی آرال

صنابع برودتی حرارتی آرال

اشکال چیلر نوع صنعتی و تراکمی هوا خنک کاربردهای گوناگون چیلر از اشکال چیلر در سیستم‌های تهویه مطبوع ساختمان و موردهای صنعتی به‌کارگیری می‌شود. به دنبال، به تشریح هر قسمت می‌پردازیم. کارایی چیلر در سیستم تهویه مطبوع ساختمان سیستم چیلر تحت عنوان زیر گروه سیستم تهویه مطبوع به­ حساب می‌آید. در سیستم تهویه مطبوع ساختمان‌ها اصولا آب سرد ایجاد گردیده در امکانات تامین کننده سرما به داخل مبدل حرارتی یا این که کویل هواساز وارد شده، تا هوای جریانی بر روی کویل را سرد نماید. هوای خنک گردیده به طور مستقیم یا این که به وسیله کانال به محیط مورد نیاز که نیاز به سرمایش داراست انتقال می‌یابد. بعد از آن آب سرد یا این که به عبارتی سیال حمل کننده که طی مراحل ذکر شده در کویل‌ها گرم شده‌است، دوباره در سیستم حرکت می‌کند تا در درون چیلر طی سیکل تبرید خنک گردیده و دوباره وارد چرخه شود. در هواسازها، گرمای نهان و محسوس از هوا به آب در گردش انتقال می‌گردد. بدین ترتیب، به‌ این شکل، هوا و رطوبت اتاق کنترل می‌گردد. چیلرهای مورد به‌کارگیری در دستگاه تهویه مطبوع در تناژ گوناگون تبرید جهت تامین سرمایش، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمای آب سرد خروجی این امکانات تامین کننده سرمایش، متناسب به نیاز و کارایی آن بین ۱٫۵ تا ۷ درجه سلسیوس متغیر است.

کارایی چیلر در صنعت

در کاربردهای صنعتی، آب سرد و یا این که هر سیال سرد دیگر را میتوان به وسیله چیلر تامین کرد. چیلرهای صنعتی بیشتر جهت سرد کاری محصولات، ماشین‌­آلات در رنج وسیع صنعتی به ­عمل می‌رود. کارایی کلی این امکانات، سرمایشی در صنعت‌های پلاستیک و تزریق و قالب‌گیری دمشی، فلزکاری و برش با روغن، ریخته‌گری، پردازش شیمیایی، ایجاد مواد غذایی و آشامیدنی، ایجاد سیمان، ماشین­‌کاری، امکانات جوشکاری، امکانات نیروگاهی، هوای فشرده، سیستم‌های لیزر، MRI است. چیلرها به چه شکل فعالیت می‌کنند؟ کارایی آنها با به‌کارگیری از چهار قسمت مهم، کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و دستگاه‌های اندازه‌گیری است. ازآنجاکه مقصد سیستم، حذف گرما از جایی می‌باشد که آن را نمی‌خواهیم، مثل قطعات مکانیکی و یا اینکه مایعاتی مثل آب، گرما را با به‌کارگیری از یک مبرد که یک ماده شیمیایی و جاذب حرارت می‌باشد مکش نموده و مبرد بعد از آن این گرما را به کندانسور منتقل می‌کند که در آن با به‌کارگیری از یک مبدل حرارتی سرد، هوا یا این که آب، به اتمسفر ارسال می‌گردد. بعضی وقت‌ها چنانچه توان خنک کننده مازاد، مورد نیاز باشد، برج‌های سردکننده به مبدل حرارتی متصل می‌گردد.


صنابع برودتی حرارتی آرال
صنابع برودتی حرارتی آرال
صنابع برودتی حرارتی آرال

زمانی که مبرد، کندانسور را رها می‌نماید، متراکم می‌گردد. (بنابراین سبب کم شدن دمای آن می‌گردد) و برمی‌گردد تا جذب گرمای بیشتری را انجام دهد. در حقیقت، مهم این می‌باشد که یک سردکننده مبرد، گرما را گردآوری می نماید و بعد از تبادل حرارت، اواپراتور برای حذف آن گرما، به‌کارگیری می‌کند. اواپراتور حرارت را به اتمسفر ارسال می‌کند، در حالی که مبرد بعد از آن به کندانسور ارسال می‌گردد که در آن به مایع تبدیل گردیده و بعد از آن متراکم گردیده و به منبع گرما باز می‌گردد. اشکال چیلر صنعتی چیلر جذبی چیلر تراکمی چیلر صنعتی چیلر صنعتی با خصوصیت‌های عملکردی متنوع در بازار وجود دارند. چیلرهای صنعتی همان‌گونه که بیان شد به دو دسته مهم چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی تقسیم‌بندی می گردند. چیلرها خود به دو گونه چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک تقسیم می‌گردد. از یک نگرش دیگر می‌توان اشکال چیلر صنعتی تراکمی را بر طبق نوع کمپرسور آن معرفی نمود.

اشکال چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال
چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرو
چیلرهای تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی
اشکال کندانسور چیلرها: چیلر با کندانسور هوا خنک چیلر با کندانسور آب خنک چیلر صنعتی هوا خنک اشکال چیلر صنعتی هوا خنک به خواسته حذف حرارت و گرما، از روش یک فن فعالیت می‌نماید. منتقل کردن حرارت بین هوا و سیال مورد نیاز سبب می‌گردد، آب خنک تامین گردد. اشکال چیلر تراکمی هوا خنک عموما در بیرون از ساختمان نصب می‌گردند و برای نصب به محیط متعددی نیاز نیست. در مقایسه با نوع چیلر آب خنک، این چیلرها از آلرژی بیشتری برخوردار می‌باشند. چیلر صنعتی آب خنک در اشکال چیلرهای صنعتی آب خنک، مراحل تبرید و سردسازی از روش برج‌های سرد کننده انجام می‌گردد. این سبک از چیلرهای صنعتی دارنده بازدهی و قدرت عملکردی بهتری می‌باشند. این سبک امکانات به نحوی پباده‌سازی گردیده‌اند که مقدار مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. خرید اشکال چیلر صنعتی آب خنک وهوا خنک با دقت به گنجایش تبرید و خنک کنندگی آنها امکان‌پذیر می‌باشد.

صنابع برودتی حرارتی آرال

صنابع برودتی حرارتی آرال

مزایای چیلر صنعتی تهیه کردن نیازهای واحدهای تولیدی کوچک و وسیع کاهش مخارج قسمت انرژی برای یک کارگاه یا اینکه واحد صنعتی انعطاف‌پذیری بالا اقتصادی با دقت به بازده بالای کاری پیاده‌سازی و ایجاد در گنجایش‌های مختلف پارامترهای شاخص در ارزش چیلر صنعت گنجایش سیستم نوع چیلر مدل کندانسور برند سازنده کالا قطعات به عمل رفته اهمیت خرید چیلر صنعتی آب خنک که به وسیله چیلر صنعتی تامین می‌گردد، در بخش‌های ساخت‌وساز، قسمت اداری و نیروی انسانی و در قسمت‌های فرآیندها مصرف می‌گردد. اهمیت خرید چیلرهای صنعتی برای صنعت‌های گوناگون که در حوزه ماشین‌آلات و ساخت‌وساز آلیاژها و فلزات فعالیت می‌نماید، بیشتر می‌باشد. در مجموع، هرچه یک مراحل صنعتی، به آب خنک بیشتری نیاز داشته باشد، بایستی از یک چیلر صنعتی با قدرت و بازده فراتر برای آن بهره‌مند شد. چیلرها می‌توانند مقدار مصرف سوخت یا این که برق را کم کرده، مقدار آلاینده‌های هوا را به حداقل برسانند و همین‌طور می‌توانند مخارج تعمیرات و حفاظت سیستم‌ها و تاسیسات سردکننده را کاهش دهند. به جهت اهمیت تامین آب خنک برای استفاده در قسمت‌های گوناگون صنعت‌ها، چیلرهای صنعتی بایستی قدرتی فراتر از ۵۰ تن تبرید را داشته باشند. چیلرها با گنجایش بیشتر از ۲۰۰ تن در صنعت‌های مورد پسند بیشتری قرار گرفته‌اند.