انواع یخچال و فریزر فروشگاهی

لزوم استفاده از یخچال در فروشگاه ها

از جمله مشکلاتی که زندگی های امروز دچار آن است کمبود وقت و زمان است. در اکثر خانواده ها عموما و الدین و فرزندان بالغ مشغول کار و تحصیل هستند و فرصت کمتری برای رسیدگی به اموری مانند خریدهای روزانه در اختیار دارند. با تغییر در سبک زندگی افراد، رفتارهای خرید آنان نیز تغییر یافته و تمایل به خرید آنلاین و یا خرید از فروشگاه های بزرگ بیشتر شده است. فروشگاه‌های بزرگ و متمرکز این قابلیت را بوجود آورده اند که شما فقط با مراجعه به یک مغازه فیزیکی تمام مایحتاج خود را خریداری می کنید. به علاوه به دلیل تجربه متمایزی که از خرید در مشتریان ایجاد می کنند، مشتریان گاه به عنوان یک تفریح خانوادگی تمایل به حضور در مراکز خرید با تمامی اعضای خانواده دارند.

صنابع برودتی حرارتی آرال

صنابع برودتی حرارتی آرال

این فروشگاه ها که در قالب هایپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای مشغول فعالیت هستند تمام نیاز های سبد خرید خانوار ها را یکجا در اختیار آنها قرار می دهند و از این جهت قدم بسیار خوبی برای تمرکز فروشگاه ها و خرید بهتر انجام شده است. و نیز بدلیل وجود طیف کاملی از انواع کالا در تعداد بسیار بالا، این فروشگاه ها قادرند قیمت های بسیار مناسبی را برای فروش در نظر بگیرند که همین امر باعث افزایش فروش این فروشگاه ها می شود.در فروشگاه های بزرگ و سوپرمارکت ها محصولات مختلف با شرایط مختلف به فروش می رسد. به عنوان مثال بخشی از خوراکی ها و خوار و بار روزانه افراد جزو خانواده لبنیات و پروتئینی ها و یا غذا های نیم پخته است. در برخی دیگر از فروشگاه ها مواد و محصولاتی به مشتریان ارائه می شود که بایستی در دمای سرد یا فریز نگهداری شوند. در داروخانه ها بسیاری از دارو ها در دمای پایین نگهداری می شوند. دلیل این کار این است که در صورت نگهداری این محصولات در هوای آزاد به سرعت فاسد شده و دیگر قابل فروش نیستند. همچنان که روش های مختلف قفسه بندی فروشگاهی با توجه به نوع فروشگاه قابل انتخاب است، طراحی و اجرا تجهیزات فروشگاه نیز با توجه به نیاز آن و مشخصات محل متغیر است. یکی دیگر از فروشگاه های که در آن ها از یخچال و فریزر استفاده می شود فروشگاههای لبنیات و گوشت و فروشگاه های پروتئینی هستند. در این فروشگاه ها از یخچال ها و فریزرهای ویژه برای نگهداری و فروش این نوع محصولات استفاده می شود.

تاریخچه یخچال

امروزه یخچال ها به عنوان جزو جدایی ناپذیر از زندگی بشر و از ضروریات هر منزل و فروشگاه و اداره به حساب می آیند بطوریکه زندگی بدون آنها تقریبا ناممکن و یا بسیار دشوار خواهد بود. پیش از آنکه سیستم‌های خنک‌کننده مکانیکی اختراع شوند، مردم غذاهایشان را با برف و یخ خنک نگه می‌داشتند.سرداب‌ها نخستین سوراخ‌هایی بودند که در زمین حفر می‌شدند؛ آنها را با چوب یا کاه و پوشال مرتب و در آخر، برف و یخ در آن پر می‌کردند. در بیشتر طول تاریخ منظور از یخچال، چنین حفره‌ای بوده است. نخستین یخچال مصنوعی شناخته‌شده در ۱۷۴۸ میلادی بدست ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد.اولیور ایوانس، مخترع آمریکایی، که به عنوان پدر یخچال شناخته می‌شود، مخترع یخچال بخار فشرده‌است، با این وجود او دستگاهی که بتواند فرایند مربوط را طی کند نساخت.در سال ۱۸۳۴ میلادی، ژاکوب پرکینز با تغییر در طرح اولیهٔ ایوانس توانست اولین یخچال جهان را بسازد و.جان گوری، یک مخترع آمریکایی اهل فلوریدا، نخستین یخچال مکانیکی را در ۱۸۴۱ میلادی بر پایهٔ طرح ایوانس ساخت که از آن برای ساختن یخ برای خنک نگاه‌داشتن مبتلایان تب زرد استفاده می‌کرد.در ۱۸۵۳ نخستین یخچالی که می‌توانست روزانه یک تن یخ تولید کند توسط یک استاد آمریکایی به ثبت رسید.


صنابع برودتی حرارتی آرال
صنابع برودتی حرارتی آرال
صنابع برودتی حرارتی آرال

در سال ۱۸۹۲ میلادی یک دانشجوی سوئدی توانست یخچال های جذبی را اختراع کند. اختراع او یک موفقیت جهانی بود که توسط شرکت الکترولوس به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شد. نخستین کارخانه یخچال سازی جهان جنرال الکتریک بود. در سال ۱۹۱۶ کارخانه های کلویناتور و سرول دو دستگاه یخچال تولید و عرضه کردند و سپس در سال ۱۹۲۰ تعداد یخچال ها در آمریکا به ۲۰۰ عدد رسید. ورود یخچال به ایران به سال ١٣٣٩ شمسی بازمی گردد و راه اندازی نخستین خط تولید یخچال درایران در سال ۱۳۴۳ انجام شد. همچنین کارخانه فیلور با نامی ترکیبی از دو کمپانی فیلکوی آمریکا و هوور انگلیس توانست نخستین یخچال های برقی را با استفاده از مونتاژ قطعات وارد بازار ایران کند.

یخچال هایپرمارکتی

از آنجا که هایپرمارکت ها ارائه دهنده طیف بسیار گسترده و متنوعی از کالاها هستند، نیازمند تجهیزات گوناگونی به منظور نمایش این کالاها نیز هستند. یخچال های هایپرمارکتی ازجمله تجهیزات پرکاربرد این فروشگاه ها هستند که انواع مختلفی دارند. در مقاله یخچال های هایپرمارکتی انواع این تجهیز و کاربردهای آن معرفی شده است. کمپرسور یخچال و فریزر: یخچال با خنک کردن فضای داخلی محفظه باعث می شود به دماهای پایین برای نگهداری مواد غذایی فاسد شونده دسترسی داشته باشیم. گاز مبرد نوعی سیال است که با جذب حرارت تغییر شکل داده و در چرخه های تبریدی کاربرد زیادی دارد. این سیستم ها معمولا برای خنک کردن محیط بکار می‌روند. در یخچال و فریز فروشگاهی گاز مبرد در درون فضای کمپرسور قرار دارد. در چیلر اما سیال مبرد آب است. مواد دیگری نیز در چرخه و سیکل تبریدی به‌کار می‌روند آمونیاک و دی اکسید کربن هستند. یخچال و فریز فروشگاهی از گاز مبرد اتر بعنوان گاز مبرد استفاده می شده است. گازهایی مانند آمونیاک و دی اکسید کربن یا اتر قابل اشتعال و سمی هستند و برای استتفاده بسیار خطر ناک هستند؛ تا اینکه اولین گاز بی خطر برای این کار ساخته شد؛ بنام گاز فریون R۲۲.

صنابع برودتی حرارتی آرال

صنابع برودتی حرارتی آرال

نکاتی که برای خرید یخچال فروشگاهی مناسب باید بدانید:یخچال‌ها به دو دسته کمپرسور بالا و کمپرسور پایین تقسیم می‌شوند. کمپرسور موتوری است که باعث خنک نگه داشتن فضای یخچال می‌باشد و ممکن است در بالا و یا پایین یخچال نصب شود. یخچال‌های کمپرسور بالا با داشتن قیمت بالاتر، عمر طولانی‌تری دارند و به دلیل فرستادن گرمای ناشی از کارکرد موتور به سمت سقف، فضای خنکتری را در اطراف یخچال به ارمغان می‌آورند. یخچال‌های کمپرسور پایین قیمت مناسب‌تری داشته اما به دلیل پخش گرما در اطراف و پایین یخچال عمر مفید یخچال را کاهش می‌دهند. اندازه یخچال که بر حسب فوت تعیین می‌شود، یکی از معیارهای اصلی انتخاب یخچال است. شما باید بسته فضایی که در اختیار دارید و حجم موادی که قرار است در یخچال جای دهید، بهترین یخچال را انتخاب کنید. برچسب انرژی گزینه‌ای است که شما را برای مصرف برق و بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار راهنمایی می‌کند. جابجایی یخچال یکی از معضلات مهم مخصوصاً برای یخچال های بزرگ می‌باشد. داشتن چرخ می‌تواند یک برتری برجسته برای یخچال محسوب شود.